Mela Hartwig

Mela Hartwig (1893-1967) var en østrigsk-jødisk skuespiller, forfatter og maler. Hun blev uddannet som skuespiller fra konservatoriet i Wien og optrådte på forskellige teatre i Østrig og Tyskland, blandt andet i rollen som Lulu i Frank Wedekinds drama af samme navn. I 1921 flyttede hun med sin mand, Robert Spira, til Graz og forlod teateret. Her begyndte hun sit forfattervirke og tiltrak sig opmærksomhed med novellen Das Verbrechen (Forbrydelsen) i 1927.

Efter udgivelsen af novellesamlingen Ekstasen og romanen Das Weib ist ein Nichts (Kvinden er et intet) fik Hartwig tiltagende svært ved at få sine manuskripter antaget. Om det nu skyldtes fascismens fremmarch eller værkets radikalitet, afslog wienerforlaget Zsolnay i 1933 i hvert fald at udgive romanen Er jeg et overflødigt menneske?  På det franske eksilforlag Phénix udgav hun en historisk novelle om middelalderens jødeforfølgelser og begyndte efterfølgende at male. 

Efter Anschluss i 1938 flygtede hun med sin mand til London, hvor de boede resten af deres liv. Gennem sit arbejde som oversætter lærte hun Virginia Woolf at kende. Hartwig fortsatte med at male og skrive, men havde som eksilforfatter ringe mulighed for at blive publiceret. Den sidste udgivelse i hendes levetid blev digtsamlingen Spiegelungen, der også indeholdt gendigtninger af bl.a. Paul Verlaine og William Blake. Hartwig døde i 1967, og et par dage efter tog hendes mand, Robert Spira, sit eget liv.

Foto: M. E. Grenander Department of Special Collections & Archives, University at Albany – State University of New York

Artikel: The Ecstasies of Mela Hartwig-Spira

Artiklen “The Ecstasies of Mela Hartwig-Spira – Between Laughter and Terror” af Aleksandra Kudryashova fungerer både som en introduktion til forfatterskabet og en læsning i lyset af dets manglende kanonisering. Mela Hartwig kaldes en “pioner inden for feministisk litteratur” og hendes stil undersøges i forhold til kanoniseringen af den tyske ekspressionisme. Artiklen er udgivet som et kapitel i bogen Women in German Expressionism, redigeret af Anke Finger og Julie Shoults, University of Michigan Press.

Arkiv: Mela Hartwig

SUNY-afdelingen University at Albany råder over et arkiv med materiale fra Mela Hartwigs kunstneriske virke og liv, doneret bl.a. af hendes søster Greta Hartwig Manschinger. Dele af arkivet er digitaliseret – her findes både nogle af Mela Hartwigs malerier, fotografier af Hartwig og hendes mand Robert Spira samt en række tyske artikler om Mela Hartwig. Det fysiske arkiv råder desuden over manuskripter, digte, malerier, korrespondancer mm. 

Mela Hartwig, fra M. E. Grenander Department of Special Collections & Archives, University at Albany – State University of New York

Korrespondance: “Den tyske kvindes verdensbillede”

I denne brevveksling mellem Mela Hartwig og hendes forlag afvises både Hartwigs manuskript til Er jeg et overflødigt menneske? og hendes anmodning om et forskud på betalingen med begrundelse i den økonomiske og politiske situation i Østrig i tiden op til 2. verdenskrig. Afslaget begrundes med “at det tyske læsepublikum og især den tyske kvindes verdensbillede i dag er et helt andet end den livsanskuelse, der taler ud af Deres værk.” Brevvekslingen befinder sig på Grillparzerhaus, litteraturmuseet i Wien.

Bibliografi i udvalg: Mela Hartwig

Ekstasen, Berlin / Wien / Leipzig: Zsolnay 1928

Das Weib ist ein Nichts. Roman. Berlin: Zsolnay 1929

Bin ich ein überflüssiger Mensch? [1930-31] Graz / Wien: Droschl 2001

Das Wunder von Ulm [1933-34] Paris: Phénix 1936

Der verlorene Traum [1943-44] Graz / Wien: Droschl 2025

Inferno [1946-48] Graz / Wien: Droschl 2018

Spiegelungen, Wien: Gurlitt-Verlag 1953