eve kosofsky sedgwick
Eve Kosofsky Sedgwick (1950-2009) var en amerikansk teoretiker inden for kønsstudier, queerteori, kritisk teori og litteraturstudier. Hun er uddannet fra Cornell University og har en ph.d. i Engelsk fra Yale University. Hun har undervist på en række amerikanske universiteter, herunder University of California, Berkeley, Amherst College og Duke University. Sedgwick blev kendt i pressen for sin artikel “Jane Austen and the Masturbating Girl”, der blev mødt med omfattende kritik fra den konservative amerikanske højrefløj i 1990’ernes USA – en kritik, som udelukkende var baseret på artiklens titel.
Artiklen er et eksempel på Sedgwicks queer læsninger af litteraturhistorien. Udover litteraturanalyse beskæftigede Sedgwick sig også med affektteori i en psykoanalytisk tradition inspireret af Silvan Tomkins og Melanie Klein. Det er også det teoretiske grundlag i Paranoid læsning & reparativ læsning, hvori hun udvikler et alternativt, reparativt modus for kritisk teori end det, Paul Ricœur kalder for mistænksomhedens hermeneutik.
Udover sin akademiske karriere var Sedgwick også billedkunstner. Hun arbejdede i særdeleshed med tekstiler og bogobjekter. I starten af 1990’erne blev hun diagnosticeret med brystkræft. Erfaringen af at leve med brystkræft i relation til spørgsmål om køn, seksualitet, krop og identitetsdannelse er også et tema i Sedgwicks tekster. Hun døde i 2009 som følge af sygdommen.
Bibliografi og artikler i udvalg: Eve K. Sedgwick
på dansk:
Paranoid læsning og reparativ læsning (2023), Aleatorik, København. Oversat af Gustav Johannes Hoder.
“Introduktion til Between Men”, i Feminisme (2012), Aarhus Universitetsforlag. Oversat af Mette Olesen.
“Homosocialt begær” i Feministiske tænkere (2007), Hans Reitzels forlag. Oversat af Rolf Mertz.
på engelsk:
Between Men: Literature and Male Homosocial Desire (1985), Colombia University Press.
Epistemology of the Closet (1990), University of California Press.
Tendencies (1993), Duke University Press.
A Dialogue on Love (1999), Beacon Press.
Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity (2003), Duke University Press.